Aamurutiinit

Päivittäisillä rutiineilla on elämässämme iso merkitys. Keskitytäänpä hetkeksi pohtimaan, miten sinun aamusi käynnistyvät.

Mitä teet ensimmäiseksi aamulla herättyäsi? Keitätkö kahvia, käytkö suihkussa tai luetko uutisia? Tsekkaatko yön aikana tulleet some-päivitykset, toivotatko hyvää huomenta läheisillesi ja valmisteletko lapset päiväkotiin tai pissatatko koirat? Mitä muuta? Tiedostatko millaisia ajatuksia päässäsi pyörii heti aamulla?

Kirjoita itsellesi ylös Top 5 aamurutiinisiasi: Pohdi sen jälkeen hetki sitä, miten toimintatapasi palvelevat sinua ja luovuuttasi. Millaisen tunnetilan ne sinussa synnyttävät? Lähteekö päiväsi niiden seurauksena hyvin käyntiin?

Luo ideaalinen päiväsi

Voimme luoda itsellemme sellaiset aamurutiinit, jotka toimivat parhaiten ja luovat hyvät puitteet onnistuneelle päivälle. Kun luet heti aamulla ikäviä maailman uutisia, saatat huomaamattasi virittäytyä alakuloiseksi tai ärtyneeksi. Sähköpostin ja some-päivitysten lukeminen saattaa virittää mielesi hektiseen “ole koko ajan tavoitettavissa” -tilaan. Jumittuneet ajatusmallit ­– “tästäkin tulee varmasti huono päivä” – luovat mielikuviisi heti epäonnistumisen mahdollisuuden. Myös epäterveellinen aamupala voi ruokkia epäonnistumisen tunnetta ja se ei tarjoa kehollesi parhaita mahdollisuuksia jaksaa tulevan päivän aktiviteeteista.

Koetko omissa aamu-rutiineissa olevan jotain parantamisen varaa? Mitä haluaisit muuttaa niissä?

Vinkkejä aamurutiineihin

Läsnäoloharjoitus: Toivota uusi päivä tervetulleeksi. Tunnustele heti herättyäsi, mitä sinulle ja kehollesi kuuluu. Tarkkaile ajatuksiasi, mielialaasi ja kehosi tuntemuksia. Levähdä hetki omassa itsessäsi ja ala pikkuhiljaa havainnoida, mitä ulkoisessa maailmassa tapahtuu; Kuuletko sateen ropinaa? Onko päivä jo valjennut? Miltä paikka, jossa heräsit, näyttää? Tällainen lyhyt läsnäoloharjoitus herättelee uteliaisuutesi uutta päivää kohtaan, ja kohtaat sen tietoisena ja läsnäolevana. Lyhytkin tällainen säännöllinen aamuhetki hetki maksaa itsensä moninkertaisena takaisin.

Päivän visualisointi: Läsnäoloharjoituksen jälkeen voit käyttää muutaman minuutin visualisoidaksesi päivän sujumista juuri niin kuin haluat. Näe itsesi suoriutumassa päivän tapahtumista parhaalla mahdollisella tavalla ja tunne hyvä fiilis kehossasi. Anna alitajunnan ohjautua oikeaan moodiin ja muista toki jättää varaa myös seikkailuille.

Kysymysten esittäminen: Voit vielä lopuksi esittää itsellesi pari kysymystä tai sanoa itsellesi sopivan voimalauseen, joka siivittää päiväsi mukavasti käyntiin. Tässä pari esimerkkiä: Mikä on tärkein asia, johon haluan tänään keskittyä? Mikä tekisi minut tänään erityisen onnelliseksi? Miten voin tänään ruokkia omaa luovuuttani kaikkein parhaiten?

Merja Takamäki

Kuuntele myös videoni samasta aiheesta.

Haluaisitko elää rennon letkeetä elämää ja saada silti paljon aikaiseksi? Tule oppimaan mitkä ovat pahimmat ajanhallinan kompastuskivet ja miten voit itse välttyä niiltä. Lue lisää valmennuksesta täältä:

Comment 1

  1. Pirjo Tervonen
    elokuu 15, 2017

    Kiitos, ihana oli huomata, että some ei kuulu aamuuni, lehteä luen ajatuksella: ”Mitähän kivaa tänään on tapahtumassa”. Suihkussa käydessä ajatus lentää jne.. Yleensä (en tietenkään joka päivä, aina) olen lähdössä iloisin mielin töihin. En osannut ajatella, mitkä asiat olooni vaikuttavat.

Write a comment