Ajatusmallit

Mielessämme pyörii päivittäin lukematon määrä ajatuksia. Väitetään, että niitä olisi jopa 60 000. Suurin osa on alitajunnan tasolla pyöriviä tiedostamattomia ajatuksia. Ajatusten suuren määrän lisäksi mielemme tuottaa paljon samoja ajatuksia päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Ajatukset vaikuttavat tunnetiloihimme ja toimintaamme. Kun ajattelemme ikäviä asioita, nostamme pintaan myös ikäviä tunnereaktioita. Ne puolestaan vaikuttavat käyttäytymiseemme ja toimintaamme. Kun ajattelemme innostavia asioita, oma filiksemme kohoaa, ja tämä vaikuttaa vuorostaan tapaamme toimia. Vaihtamalla tietoisesti ajatuksiasi voit vaikuttaa omaan tunnetilaasi ja tekemisen laatuun. Sama yhtälö toimii myös osin toisinpäin. Tekemällä sinulle iloa tuottavia asioita saat ajatuksesi ja tunteesi positiivisiksi.

Oletko joskus pysähtynyt miettimään millaisia ajatusratoja sinun päässäsi pyörii?  Oletko pohtinut, palveleeko tietyllä tavalla ajatteleminen sinua jotenkin? Viekö se sinua eteenpäin elämässäsi? Yksittäisellä ajatuksella ei ole kovinkaan suurta merkitystä. Mukaan mahtuu kyllä siis niitä heikkoja hetkiä ja ei kannata pelästyä, jos joskus moittii itseään. Mutta puhun nyt ajatusmalleista, jotka toistuvat viikosta toiseen ja jopa vuodesta toiseen. Niistä, joissa malli on aina sama, vaikka asiat ja henkilöt vaihtuisivatkin niiden ympärillä. Niistä, jotka eivät ole tsemppaavia ja kannustavia, vaan jotka lannistavat ja saavat sinut epäilemään itseäsi ja koko maailmaa, ilman, että välttämättä itse tiedostat sitä.

Voimme opettaa omaa mieltämme toimimaan itsellemme mieluisalla tavalla. Saattaa olla mahdotonta valita jokainen ajatus erikseen, mutta meillä kaikilla on omanlaisiamme ajatusmalleja ja tapoja ajatella, ja näihin pystymme vaikuttamaan. Ideana on tiedostaa sellaiset ajatusradat, jotka eivät palvele meitä ja kouluttaa oma mielemme muokkaamaan ajatukset meitä paremmin palvelevaan muotoon. Päästät siis irti toimimattomista ajatusmalleista ja luot niiden tilalle uusia, paremmin toimivia malleja.

Alla on esimerkkejä usein ilmenevistä ”vinksahtaneista” ajatusmalleista. Nämä ajatusmallit ovat vääristyneitä luuloja ja uskomuksia todellisuudesta. Mitkä ajatusmallit tunnistat itsessäsi? Millaisissa tilanteissa ne tulevat esiin?  Korostettakoon vielä, että sinä et ole yhtä kuin ajatuksesi ja omasta ajattelustaan ei kannata tuntea syyllisyyttä. Niistä on kuitenkin hyvä olla tietoinen, koska niiden avulla pystyt muuttamaan koko elämäsi.

 

1. Mustavalkoinen ajattelu

Asiat nähdään ääripäiden kautta joko erittäin huonoina tai erittäin hyvinä ilman minkäänlaista välimallia.

Esimerkki: Olen huono kaikessa enkä ikinä onnistu missään.

2. Ajatusten tulkitseminen

Kuvittelemme tietävämme mitä toinen henkilö ajattelee.

Esimerkki: Kun joku katsoo minua pitkään, hän ajattelee etten ole riittävän pätevä.

3. Suodattaminen

Huomio kiinnitetään kielteisiin asioihin ja myönteiset puolet unohdetaan.

Esimerkki 1: Sain arvosanaksi kiitettävän yhdeksässä aineessa, mutta yhdestä tuli kuutonen. Olen surkea koulussa.

Esimerkki 2: Saan useimmilta asikkailtani loistavaa palautetta, mutta yksi antoi tyydyttävän palautteen. Olen huono ammatissani.

4. Katastrofiajattelu

Pahimman mahdollisen vaihtoehdon oletetaan tapahtuvan.

Esimerkki 1: Vatsani on ollut kipeä pari päivää. Tämä on varmaan merkki syövästä tai muusta vakavasta sairaudesta.

Esimerkki 2: Tulen kuitenkin epäonnistumaan, niin minun ei kannata edes yrittää.

5. Yliyleistäminen

Yksittäistapauksista tehdään liiallisia yleistyksiä.

Esimerkki 1: Lehdessä kirjoitettiin raiskaustapauksesta. En uskalla liikkua ulkona yksin, koska pelkään, että minut raiskataan.

Esimerkki 2: Mediassa kirjoitetaan huonosta taloudellisesta tilanteesta, joten minun ei kannata perustaa yritystä nyt. 

6. Suurentelu

Vaikeuksien näkeminen todellista suurempina.

Esimerkki: Epäonnistumiseni työprojektissa tarkoittaa, etten ole sopiva tähän työhön. Todennäköisesti alakin on minulle väärä, kun en kykene vetämään yhtä projektia täydellisesti maaliin asti.

7. Henkilökohtaistaminen

Toisten henkilöiden reaktioden oletetaan kohdistuvan aina juuri itseen. Kyvyttömyys katsoa tilannetta laajemmasta perspektiivistä ja asettua toisten asemaan.

Esimerkki: Jos työpaikalla joku kommentoi yleisesti tiimin työtehon laskeneen, ajattelen kommentin koskevan vain minua. Ajattelen näin, vaikka tiedän työskennelleeni ahkerasti.

8. ”Pitäisi”-ajattelu

Maailma täyttyy ahdistavista asioista, joita ”pitäisi” tehdä. Luullaan, että ihmisarvo ja muiden arvostus riippuvat siitä, mitä saa aikaan.

Esimerkki: Ajattelen, että minun tulisi olla hoikempi, tehokkaampi, iloisempi ja varakkaampi. Mietin aina, miten se ja se asia pitäisi tehdä.

9. Itsensä syyttäminen

Ikävien tapahtumien uskotaan olevan aina omaa syytä.

Esimerkki: Kaaduin ja satutin käteni. Jos olisin ollut huolellisempi, olisin pystynyt välttämään tilanteen.

 

Merja Takamäki

Haluatko oppia muuttamaan omia ajatusmallejasi?

Comment 1

  1. Pirjo Tervonen
    toukokuu 16, 2017

    Kiitos Merja hyvästä, ajatuksia herättävästä luennosta FinnClean messuilla. Olen ahkerasti lueskellut ostamiani kirjoja. Pakko oli kaivaa blogi esiin ja tutkia vielä lisää asiaa. Sait minut porautumaan syvälle omiin vinksahtaneisiin ajatusmalleihini.
    Nyt haluaisin kysyä, onko minulla lupa kopioida Kuka minä olen kirjasta joitakin tehtäväsivuja esim. kysymykset 62, 63, 64, 65 käyttääkseni niitä oman vapaaehtoisryhmäni tapaamisissa?

Write a comment