Kymmenen mokaa, joilla tuhlaat oman aikasi

Aika on siitä hauska asia, että sitä on jaettu tasapuolisesti kaikille. On siis täysin omissa käsissäsi, miten sen hyödynnät ja mihin sen käytät. Seuraavassa on lueteltu kymmenen yleisintä tapaa mokata oma ajankäyttö.

  1. Epäselvä tavoite/päämäärä. Et tiedä, mitä haluat. Teet töitä muiden unelmien eteen.
  2. Parasta aikaa ei käytetä tärkeimpiin tehtäviin. Käyt turhissa ja tehottomissa kokouksissa, jaarittelet ja puuhastelet kaikenlaista, mutta ne tärkeimmät asiat jäävät viikko viikolta tekemättä.
  3. Yrität tehdä monta asiaa samaan aikaan kuitenkaan samalla keskittymättä mihinkään. Tämä johtaa stressiin ja luo jatkuvan tunteen siitä, että sinun pitäisi olla jossain muualla tai tehdä jotain muuta.
  4. Kiire, omien lepohetkien puute, joka aiheuttaa sinulle stressiä, uupumusta ja huonotuulisuutta. Et priorisoi asioita, vaan haluat tietää kaikesta kaiken ja osallistua joka asiaan.
  5. Päiväsi täyttyy keskeytyksistä: facebookin ilmoitukset, puhelut, sähköpostit jne. Et saa keskityttyä syvällisesti mihinkään.
  6. Epämiellyttävien tehtävien lykkääminen. Viivyttelet tarpeettomasti pikkuasioissa, ja ne vaivaavat sinua. Energiasi kuluu ”pitäisi-ajatteluun” sen sijaan, että hoitaisit homman pois.
  7. Ongelmien murehtiminen yksin. Et jaa asioitasi ja yrität selviytyä kaikesta yksin.
  8. Kyvyttömyys sanoa ei. Otat helposti muiden tehtävät hoidettavaksesi etkä osaa delegoida muille. Käytät aikasi tehtäviin, jotka jonkun toisen tulisi hoitaa.
  9. Murehdit ja huolehdit tekemättömistä töistä. Keskityt siihen, mitä et ole saanut aikaiseksi, sen sijaan, että keskittyisit asioihin, jotka etenevät.
  10. Lähiympäristö ei ole tietoinen aikataulustasi. Puutteellinen kommunikointi

 

Tässä lista toisinpäin käännettynä. Mitä voit tehdä, jotta olisit yksi oman elämän menestyjistä.

 

  1. Selvitä, mitä haluat. Mikä on sinun intohimosi ja mitä merkityksellinen elämä sinulle tarkoittaa? Mikä on tavoitteesi ja mihin suuntaan haluat mennä?
  2. Pohdi, mikä on energisin aikasi päivästä ja käytä se aika oman unelmasi edistämiseen. Tee töitä tavoitteiden eteen ja jätä puuhastelut toiseen ajankohtaan.
  3. Keskity yhteen asiaan kerrallaan. Ole tyytyväinen, kun saat sen tehtyä ja jatka seuraavan asian parissa.
  4. Ota aikaa olemiselle. Riittävät tekemättömät hetket päivittäin mahdollistavat sisäisen hiljaisuuden, josta lähtee kaikki: läsnäolo, luovuus, ideat,  ja koko elämä. Ilman sitä toistat vain vanhaa etkä luo mitään uutta. Oleminen on tärkeää myös palautumisen kannalta.
  5. Huolehdi, että sinulla on päivittäin riittävästi hetkiä, jolloin sinua ei keskeytetä. Laita puhelin ja chat pois päältä. Lue sähköpostit vain pari kertaa päivässä. Poista turhat some-ilmoitukset käytöstä.
  6. Varaa päivittäin aikaa pienille asioille, ja hoida ne pois päiväjärjestyksestä sen ajan puitteissa.
  7. Jaa ideasi ja ajatuksesi muille. Jakamalla hedelmäsi kypsyvät.
  8. Opettele sanomaan EI. Tee vain asioita, jotka ovat sinun vastuullasi ja joihin voit vaikuttaa. Mieti, voitko delegoida osan töistäsi muille.
  9. Opeta mielesi olemaan luottavainen. Ole kiitollinen niistä asioista, jotka olet jo saanut tehdyksi ja jätä murehtimatta keskeneräisiä asioita. Luo ajatuksillasi tulevaa ja keskity positiivisiin asioihin.
  10. Kommunikoi suunnitelmasi lähiympäristölle. Kerro, mitä olet tekemässä ja milloin, jotta he ovat tietoisia asioistasi.

Supervoimat käyttöön – Ajanhallinnan valmennusoppaassa on  tehokkaita ajanhallinnan ja itsensä johtamisen harjoituksia.  Tutustu kirjaan tästä:

Kaipaatko valmennusta omaan ajankäyttöösi? Tutustu Polunvalaisijan Ajanhallinnan valmennukseen tästä:

Write a comment