Maanantaiaamut ovat ihan parhaita

Maanantaiaamut ovat ihan parhaita. On ihana herätä alkavaan viikkoon ja huomata, että tälläkin viikolla minulla on jälleen mahdollisuus ottaa haluamiani askeleita kohti unelmiani, luoda omaa mielekästä elämää ja tehdä sitä systemaattisesti. Esittelen tässä yhden harjoituksen, jolla itse aloitan aina viikkoni. Jokaisena maanantaiaamuna käytän herättyäni ensin hetken hiljentymiseen ja sen jälkeen siirryn tämän harjoituksen pariin.

Harjoitus vaikuttaa elämääsi monella eri tavalla. Viikottainen prosessi kirkastaa sinulle oman elämäsi suuntaa. Tavoitteesi täsmentyvät sinulle koko ajan selvemmin, ja ne pysyvät kirkkaina mielessäsi koko tulevan viikon ajan.

Meillä ihmisillä on usein tapana kiinnittää huomiota asioihin, jotka eivät etene, ja työtehtäviin, jotka ovat jääneet tekemättä. Tämän harjoituksen myötä tulet kiinnittämään epäonnistuneiden asioiden sijaan enemmän huomiotasi onnistuneisiin asioihin. Asiat, joihin kiinnität huomiotasi, alkavat myös vahvistumaan elämässäsi.

Harjoituksen myötä otat menneen viikon opit aina mukaasi etkä junnaa samojen asioiden kanssa viikosta toiseen. Tulet ymmärtämään, miten omaa toimintaasi muuttamalla muutat myös ympärilläsi olevia asioita. Alat huomata, että ei ole olemassa ongelmia. On pelkästään asioita, joihin ei ole vielä löytynyt ratkaisua.

Kun teet harjoitusta viikottain, keskityt oikeisiin asioihin. Niihin, jotka vievät sinua kohti unelmiasi. Kun merkitset ne viikon alussa kalenteriisi, sinulla on koko loppuviikon ajan selkeä kuva siitä, mitkä asit tulee saada maaliin kyseisen viikon aikana. Priorisointisi helpottuu, kun siihen on selvä suunnitelma valmiina. Hahmotat kalenterista tulevan viikkosi ja osaat ennakoida tapahtumia. Jatkuvat tulipalon sammuttamiset loppuvat, ja mikä parasta, myös lähipiirisi on tietoinen siitä, mikä on sinulle tärkeintä tällä viikolla. Tulet saamaan heidän tukensa ja samalla mahdollistat tärkeimmille ihmisillesi heidän matkansa kohti heidän unelmiaan. Mikään ei ole nautinnollisempaa kuin tehdä tätä matkaa yhdessä, iloita muiden onnistumisista ja huomata samalla itse saaneensa järjettömän paljon aikaan.

Jos aloitat tällä harjoituksella jokaisen viikkosi, on oikeastaan mahdotonta olla saavuttamatta tavotteitasi.

6 askeleen viikkosuunnitelma

1. Visualisoi pidemmän aikavälin tavoitteesi. Millaiselta haluat elämäsi näyttävän kolmen tai viiden vuoden kuluttua? Nyt on lupa unelmoida suuresti ja ilman mitään esteitä.

2. Juhlista mennyttä viikkoa. Mistä asioista olit ylpeä? Mitkä hetket olivat tärkeitä ja mitkä asiat sait vietyä maaliin? Kirjoita ylös pienet ja isot onnistumisen hetket. Näitä kannattaa kirjoittaa vähintään kymmenen.

3. Mitkä 1-3  menneellä viikolla tapahtunutta asiaa olisivat voineet mennä paremmin? Mitä opit näistä asioista? Mitä voisit jatkossa tehdä toisin?

4. Kirjoita nyt maksimissaan kuusi asiaa, jotka tekemällä parhaiten etenet kohti pidemmän aikavälin tavoitteitasi. Ympyröi niistä vielä yksi, joka on kaikkein tärkeintä saada maaliin. Sellainen asia, jonka tekeminen helpottaa kaikkea muuta? Jaa tehtävät riittävän pieniin osiin, jotta sinulla on mahdollisuus onnistua niissä.

5. Aikatauluta nyt nämä kuusi tärkeintä askelta kalenteriisi tälle viikolle. Käytä vuorokauden tehokkain hetkesi näiden asioiden tekemiseen. Aikatauluta kaikkein tärkeimmät tehtävät heti alkuviikolle ja varaa niille riittävästi aikaa. Sen jälkeen voit suunnitella muut viikon menot ja merkitä ne myös kalenteriisi.

6. Mieti vielä, ketkä voivat auttaa sinua näiden asoiden toteutumisessa? Keille sinä voit olla avuksi tällä viikolla? Kommunikoi omat aikataulusi selvästi tärkeimmiksi kokemillesi ihmisille. Kerro heille myös, mitä toivot heiltä.

”IT ALWAYS SEEMS IMPOSSIBLE, UNTIL IT’S DONE.” – Nelson Mandela

Lataa 6 askeleen viikkosuunnitelma omaan käyttöösi tästä.

Supervoimat käyttöön – Ajanhallinnan valmennusoppaassa on lisää tehokkaita ajanhallinnan ja itsensä johtamisen harjoituksia.  Tutustu kirjaan tästä:

Haluatko yrityksesi uuteen nousuun? Tutustu Polunvalaisijan Ajanhallinnan valmennukseen tästä:

Write a comment