Päiväni murmelina

Päiväni murmelina

Päiväni murmelina -elokuvassa päähenkilö Phil herää joka aamu samaan päivään amerikkalaisessa pikkukaupungissa. Kaikki päivän tapahtumat toistuvat päivä toisensa jälkeen samanlaisina, alussa myös päähenkilön omat reaktiot. Kun Philin suhtautuminen ja reagointi tapahtumiin alkaa muuttua, hän pääsee lopulta irti toistuvien tapahtumien ketjusta.

Kun seuraat toisten ihmisten elämää ulkopuolelta, tuo murmeliefekti on usein helppo nähdä. Aivan kuin katsoisit elokuvaa. Saatat tunnistaa perheessäsi tai ystäväpiirissäsi henkilön, jolla on aina jokin ihmissuhteisiin liittyvä tilanne päällä. Kenties parisuhteessa samankaltainen riita toistuu viikosta toiseen, hieman eri mausteilla höystettynä. Puolisokin voi vaihtua siinä välissä, mutta sama “ongelma” on ja pysyy. Tai tunnetko henkilön, jonka kohdalle sattuu töissä aina ikäviä esimiehiä? Ulkopuolisena tarkkailijana voisit melkein asettaa vuorosanat toisten suuhun. Nyt tuo sanoo sitä, ja seuraavaksi toinen reagoi tilanteeseen noin. Se taas synnyttää toiselle tietyn tunnereaktion, joka johtaa tiettyyn toimintamalliin jne. Sama kaava toistuu kerta toisensa jälkeen.

Se ei tarkoita, että vain ystäväsi ja tuttavasi eläisivät tiedostamattaan “Päiväni murmelina” -elämää. Myös sinä saatat olla osa näytelmää. Omaa rooliaan näytelmässä on vain kovin vaikea nähdä. Itse sokeutuu helposti omalle toiminnalleen omassa arjessaan, joten jujusta kiinni saaminen voi helpottua, kun huomaat kaavan ensin jonkun toisen elämässä ja siirryt sen jälkeen pohtimaan omaasi.

Emme siis aina näe omaa osallisuuttamme tapahtumissa. Emme näe saman asian toistuvan viikosta tai kuukaudesta toiseen, tai ainakaan emme huomaa omaa rooliamme toistuvassa tarinassa. Oma ajattelutapa ja reagointi tilanteeseen pysyy samanlaisena. Vastuun siirto toiselle on helppoa ja kätevää. Kun syy löytyy kerta toisensa jälkeen toisesta ihmisestä, ei tarvitse katsoa itseä peiliin ja lähteä muutoksen tielle.

Kannattaa olla hereillä, jos eteen tuleva tilanne on tapahtunut monta kertaa aiemmin. Miten mielenkiintoista onkaan kohdata sama tilanne eri maustein tarjoiltuna. Elämä tarjoaa tällöin sinulle oivalluksen mahdollisuutta, joten kannattaa tarttua tilaisuuteen. Ole valveilla ja tiedosta toimintatavat, jotka vaativat muutosta. Voit toimia toisin kuin ennen ja elää toteen käytännössä sen, mitä haluat olla. On hankalaa irrottautua totutuista tavoista varsinkin, jos toinen henkilö vetää roolinsa vanhan tavan mukaan. Pienillä askelilla ja harjoittelemalla muutoksia alkaa kuitenkin tapahtua.

Harjoitus

Kuvittele oma elämäsi näytelmänä. Sinulla voi olla monta roolia riippuen siitä, kuka milloinkin toimii vastanäyttelijänäsi. Ota leikkisä asenne ja kuvittele olevasi näyttelijä, joka harjoittelee roolisuoritustaan. Tiedosta oman elämäsi näytelmässä joku kohtaus, joka on toistunut jo useita kertoja ja kaipaisi muutosta käsikirjoitukseen.

Tarkkaile omia vuorosanojasi. Mitä viestit kehon kielellä? Millaisia tunnetiloja sinulla on? Kun olet saanut kiinni kaavasta, jolla näytelmä on edennyt aina ennen, lähde muuttamaan sitä omalla toiminnallasi. Keksi uusia vuorosanoja, vie kehosi eri asentoon ja toimi vähän eri tavalla. Näytelmässä, jota on käyty lukuisat kerrat läpi, toinen “tietää” jo tiedostamattaan toisen tulevat vuorosanat ja kehon liikkeet. Omaa itseäsi muuttamalla tarjoat toiselle mahdollisuuden muuttaa omia vuorosanojaan ja reagoida tilanteeseen eri tavalla kuin ennen. Näin juoni alkaa muuttua kuin itsestään. Tilanne muuttuu vuosikausia kestäneen jumiutuneen näytelmän sijaan improvisaatioksi. Ensimmäisellä kerralla kaikki ei välttämättä mene nappiin, mutta kokeilemalla ja harjoittelemalla paranet päivä päivältä.

Haluan kuitenkin korostaa, että et voi asettaa itseäsi ”vastanäyttelijäsi” yläpuolelle. Et voi ajaa toista nurkkaan. Olette tasavertaisia, ja sinun tulee toimia myötätunnosta käsin, leikkisästi mutta toista kunnioittaen.

 

Pohdi seuraavia kysymyksiä:

  1. Mikä on yleisin ärtymyksen tai riidan aihe puolisosi, sukusi tai ystäviesi kanssa? Mikä kaava tapahtumissa toistuu kerta toisensa perään? Pohdi asiaa erityisesti oman lukkiutuneen kaavasi kautta. Miten sinä toimit tilanteessa? Mitä sinä sanot? Miten reagoit?
  2. Mitä voit nyt tehdä toisin, vaikka se vaatisi paljon ponnistuksia sinulta? Mikä estää sinua tekemästä sitä?

Merja Takamäki

“Älä pyri siihen, että kaikki tapahtuisi kuten sinä haluat. Halua kaiken tapahtuvan kuten se tapahtuu.”

Käymme aiheen teemoja läpi syvällisesti ja konkreettisesti valmennuksen keinoin 17.6. Workshopissa. Jätetään ne murehtimiset, kontrollit, vanhat riidat, suorittamiset, vinksahtaneet ajatusmallit, pelot, uskomukset ja katkeruudet taakse ja mennään energiaa täynnä kohti kesää. Tutustu workshopiin:

Irtipäästäminen-työkirjassa on  tehokkaita harjoituksia oman mielen kehittämiseen. Tutustu kirjaan tästä:

Write a comment