Rutiinien voima

Kaikki rutiinimme ovat opittuja. Olemme opetelleet ne itse, tai vanhempamme ovat opettaneet ne meille lapsuudessa. Osa rutiineista on harmittomia. Tapa, jolla haluamme juoda aamukahvin tai järjestys, jossa hoidamme iltatoimet. Osa rutiineista vie kuitenkin paljon aikaa, eivätkä nämä rutiinit tue meitä sellaiseen elämään, jota haluaisimme elää. Koska rutiinit ovat opeteltuja, niiden tilalle voi hyvin opetella uusia, itseämme paremmin palvelevia toimintamalleja. Parhaita ovat joka päivä samaan aikaan tapahtuva asiat, joihin totutat itsesi niin perusteellisesti, että kehosi ja mielesi huutavat heti vastaväitteitä, jos jätät nämä asiat tekemättä.

Suurin osa toiminnastamme tapahtuu kuin autopilotilla ilman, että kiinnitämme siihen mitään huomiota. Keho ja mieli puuhastelevat ison osan ajasta niin tottuneesti, että kiinnitämme toimintaamme huomiota vasta, kun jotain normista poikkeavaa tapahtuu. Miksi emme siis käyttäisi tilaisuutta hyväksemme ja juurruttaisi arkeemme hyviä toimintatapoja, jotka toimivat päivittäisen elämämme taustalla automaattiohjauksen varmuudella?

Arjen rutiinit toimivat oman hyvinvointimme peruspilareina. Mitä paremmin voimme, sitä helpompi meidän on keskittyä itsellemme tärkeisiin asioihin ja tavoitella mielekkääksi kokemiamme asioita. Näiden arkielämään liittyvien rutiinien lisäksi meillä on liuta rutiineja, jotka liittyvät työntekoon. Siihen, millaisen rytmin luomme työpäivillemme, vaikuttavat pitkälti totutut tavat.

Kun arjen ja työnteon rutiinit ovat hyvät, niiden päälle on helppo rakentaa liikkumatilaa seikkailuille ja muutoksille, jottei elämä käy liian tylsäksi.

Yksi tärkeä asia uuden rutiinin opettelussa on keskittyminen yhteen rutiiniin ja sen muuttamiseen kerrallaan. On arvioitu, että yhden uuden toimintatavan oppimiseen menee aikaa keskimäärin 66 päivää. Vuodessa kannattaa siis opetella viisi uutta rutiinia, joista tulee pysyviä ja pitkäaikaisia sinua palvelevia malleja. Ensimmäiset kerrat vaativat eniten tahdonvoimaa, mutta mitä useammin jotain teemme, sitä helpompaa tekemisestä tulee. Ole siis kärsivällinen. Kohta se hoituu kuin autopilotilla.

Koiria koulutetaan huonojen tapojen poisoppimisessa siten, että ei-toivottu toiminta korvataan jollain uudella paremmalla tavalla toimia. Tämä keino toimii myös meillä ihmisillä. On helpompi korvata vanha toimintatapa uudella kuin jättää vanha totuttu rutiini kokonaan tekemättä. Totutun tavan tilalle jäävä tyhjä tila täyttyy joka tapauksessa, joten miksemme valitsisi uutta korvaavaa mallia itse?

Pysähdy nyt miettimään, millaisista asioista sinun pinttyneet tapasi koostuvat. Onko joukossa turhaksi jääneitä tapoja, jotka syövät aikaa juuri sinulle tähdellisemmältä tekemiseltä? Pohdi, mitkä pinttyneet tapasi palvelevat sinua? Mistä olisi aika luopua? Mitä uusia rutiineja voisit opetella vanhojen tilalle?

Kirjoita ylös rutiinejasi, jotka ovat toimivia ja jotka palvelevat sinua hyvin.

Kirjoita ylös rutiinejasi, jotka eivät ole järin toimivia ja joista olisi hyvä luopua.

Kirjoita nyt uudet tavat, jotka haluat juurruttaa osaksi arkeasi.

Päätä, minkä rutiinin tilalle luot uuden ensimmäisenä. Toista uutta rutiinia kahden kuukauden ajan tai niin kauan, kunnes se hoituu täysin miettimättä tai ilman tahdonvoimaa ja pinnistelyä. Jatka seuraavan rutiinin opettelussa, ja vuoden kuluessa olet saanut opeteltua viisi uutta hyvää tapaa, jotka palvelevat sinua kenties koko loppuelämäsi ajan.

Merja

Supervoimat käyttöön – Ajanhallinnan valmennusoppaassa on  tehokkaita ajanhallinnan ja itsensä johtamisen harjoituksia.  Tutustu kirjaan tästä:

Kaipaatko valmennusta omaan ajankäyttöösi? Tutustu Polunvalaisijan Ajanhallinnan valmennukseen tästä:

Write a comment